Behandling

Det viktigste er å tilpasse behandlingen til den enkelte pasient.  Alle har forskjellige plager og behov og vi benytter derfor ofte flere ulike behandlingsmetoder for å hjelpe den enkelte.  Bevegelse av kroppen basert en samspill mellom muskler og ledd og begge deler må derfor vurderes og behandles under ett.  Nedenfor finner du litt informasjon om ulike tiltak som vi kan benytte

Leddbehandling/manipulasjon

Muskelbehandling

Musklene er “arbeiderne” i kroppen som gjør oss i stand til å bevege oss.  Dette gjør de ved at de trekker seg sammen ved det som kalles en muskelkontraksjon. For at det skal skje må muskelen få beskjed via en nerveimpuls og musklene må kunne motta beskjeden fra nerven.  Noen ganger er musklene blitt stive, stramme eller fått en strekk, Cheap Jerseys eller de har rett og slett sluttet å fungere slik de bør.  Avhengig av hva som ikke fungerer må behandlingen tilpasses.

En stram muskel

En inaktiv muskel

En muskel rift

Øvelser

Kroppen må brukes for å fungere.  Muskler er på mange måter “ferskvare” og må hele tiden holdes ved like for å kunne gjøre jobben sin.  Det kjennes jo godt når vi har gjort noe vi ikke har gjort på lenge, da blir vi ofte støle.   Skal vi bli gode til noe, må vi trene.

Ofte har vi jobber som gjør at vi bare bruker noen deler av kroppen.  Da er det viktig å bruke fritiden til å få de andre delene av kroppen i bruk.

Det finnes veldig mange gode råd og meninger for hvordan man trener best.  Det aller viktigste er at man gjør noe.  Og for å være motivert til å holde på over tid kan det være svært lurt å gjøre noe som man tries med.  Så finn frem til dine aktiviteter.

Har man fått skader eller en kropp som ikke fungerer helt som den skal Aaron Rodgers Jersey lengre er det vår jobb å gi deg øvelser og trening som er tilpasset din kropp.

Tørrnålteknikk (dry needling)

Tørnnålteknikk er en effektiv, intramuskulær teknikk for behandling av triggerpunkter i muskulaturen. Teknikken er basert på vestlige anatomiske og nevrofysiologiske prinsipper. Tørrnålteknikk må ikke forvirres med akupunktur som er basert på tradisjonell kinesisk medisin.

Triggerpunkter er hypersensitive punkter i skjelletmuskulaturen. Disse punktene er smertefulle ved trykk og kan gi utstrålende smerte, nedsatt funksjon i form av muskelsvakhet, redusert bevegelighet og forstyrrelse i det autonomiske nervesystemet.

Et latent trigger punkt kan beskrives som en hypersensitivt punkt som man ikke merker til vanlig, men er vond ved trykk. Et aktivt trigger punkt gir smerte selv uten trykk og disse kan gi utstrålende smerte.

Tørrnålteknikk brukes ved at man bruker tynne akupunkturnåler til å stimulere de stramme muskelfibrene ved å finne kjernepunktene for å få frem en sammentrekningsrespons. Man har funnet ut at behandlingen påvirker fibrene kjemisk og mekanisk, og framkaller kroppens naturlige smertelindrende stoff. Behandlingen normaliserer kommunikasjonen mellom nerven og muskelfibrene.

Behandlingen er ofte litt vond, og de fleste er ømme etter behandlingen (fra et par timer til et par dager). Noen føler seg umiddelbart bra. Is, varme, lett massasje og uttøyning hjelper mot ubehaget etter behandling og pasientene er rådet til å bruke kroppen og kroppsdelen som normalt etter behandlingen. Resultatene viser seg etter noen få behandlinger og effekten er langvarig.